דילוג לתוכן הראשי

פרסומת סמויה


פרסומת סמויה



הגדרה:
פרסום סמוי הוא שיטת פרסום שבה מועברים מסרים פרסומיים, תמורת תשלום, בתכנים של אמצעי התקשורת, תוך הסתרה חלקית או מלאה של עובדת העברתם. פרסום סמוי יכול להתקיים בכל אמצעי תקשורת, אך הוא נפוץ במיוחד בקולנוע ובטלוויזיה. באמצעות הפרסום הסמוי יש השתלטות איטית על המסך מצד המפרסמים, שאינם מסתפקים יותר במקבץ הפרסומות. מטרת הפרסום הסמוי היא להטמיע בתודעתו של הצופה את המוצר, את השירות, את סימן המסחר או את פעילותו של יצרן או ספק של שירותים.


סוגי פרסום סמוי
ישנן דרגות שונות של העברת מסרים פרסומיים סמויים.
הבולטת שבהן היא הצגת המסר הפרסומי כחלק אינטגרלי של תוכן לא פרסומי. כך, לדוגמה, ניתן לראות בסרטי קולנוע או טלוויזיה את גיבורי העלילה כאשר הם משתמשים במוצרים שניתן להבחין בבירור במהלך הצפייה בזהותם המסחרית.











תכנית הטלוויזיה ה2 שבחרתי:




1.  אילו פרסומות סמויות הצלחתם לזהות?
בתכנית ה1 שבחרתי זיהיתי פרסומת של חברת טיפוח בשם "קליניק" ואת חברת "לייף" של סופר פארם ותכשיר נגד עקיצות יתושים. בתכנית ה2 שבחרתי זיהיתי פרסומת של מוצרים מבית חברת "שופרסל" ועוד חברות של כל מיני מוצרים הקשורים באוכל.
2. האם זה בסדר לשלב פרסומות סמויות בתוכניות ראליטי? מה הבעייתיות? האם יש לכך פתרון? לדעתי לשלב פרסומות סמויות בתכניות ריאלטי זה לא טוב. העובדה שחברה מסוימת מפרסמת את מוצריה או את המותג שלה על חשבון של תכנית ריאלטי זה מראה בעצם על כמה החברות הקיימות רוצות פרסום רחב, רוצות להיכנס לתת מודע שלנו ולגרום לנו בתור צרכים לקנות את אותם מוצרים. העובדה שמחדשים פרסומות על כל חברה נותנת לנו כיווני נראות שונים על אותה חברה ובסופו של דבר זה נוגע בנו וברגע שזה קורה אותה חברה שהשקיעה המון באותן פרסומות שאנחנו רואים היא עשתה את שלה ללא ספק.
הפתרון לכך לא קיים כיוון שכך אותן חברות משיגות יותר כסף, יותר צרכנים, יותר מודעות אצל אנשים וגם באופן כללי אצל כולנו. בלי זה לרוב החברות לא יצליחו ולא יהיה להם כמעט ומודעות אצלנו האנשים. למרות שיש להן פרסום והכל מעבר לפרסומות הסמויות שהן עושות, זה ללא ספק מעצים את הפרסום והמודעות שלהן אצלנו הצרכנים וגם בכלל.
3. איך מיוצג המותג? מדוע היה לאנשי השיווק עניין להיות נוכחים דווקא בתכנית זו?
בתכנית ה1 "הישרדות", המותגים שמפורסמים בפרק שבחרתי מיוצגים בצורה מאוד "וואו". הכוונה היא, שבגלל שהישרדות זה מקום שכביכול האנשים בו מלוכלכים ולא אסטטים או נקיים ובגלל זה המוצרים שמוצגים שם מוצגים בתור מוצרים שהם בדיוק מה שהם היו צריכים כרגע ושהם יגרמו להם להיות נקיים מריחים טוב וטובים יותר. לאנשי השיווק היה עניין להיות נוכחים דווקא בתכנית זו כיוון שהם יודעים כמה אנשים צופים בתכנית הזאת, יש לתכנית רייטינג גבוה ביחס לתכניות אחרות ולכן הם ידעו שאם הם יציגו את המוצרים שלהם ואת המותג באופן כללי בתכנית זו הם יקבלו יותר מודעות ויותר צרכנים.
בתכנית ה2 "סופר שי-לי", המותג "שופרסל" מוצג בתור המוצרים הכי שימושיים וצרוכים אצל אותה טבחית/שפית. רואים בתכנית פעמים רבות את המותג "שופרסל" מכל סוג של מוצרי בישול ואפייה שקיימים כמעט וזה ללא ספק עושה פרסום אדיר וטוב ל"שופרסל". למרות ש"שופרסל" היא רשת סופרים מאוד ידועה וטובה בעיני הציבור, העניין שהיא נמצאת בתכניות בישול מעצימה את היותה רשת סופרים טובה וברמה גבוה, וגם מעצימה את הנראות שלה בעיני הציבור שירצה וימשיך לקנות עוד ברשתות שלה ברחבי הארץ. לאנשי השיווק יש עניין להיות נוכחים דווקא בתכנית זו כיוון שמעבר לכך שיש מודעות לרשת "שופרסל" בפני הציבור, עצם העובדה שהיא מפרסמת את עצמה בתוכניות בישול כאלה ואחרות היא מפרסמת את עצמה הרבה יותר ומעצימה את המודעות אצל הציבור. למרות שזה פרסום שחברת "שופרסל" לא בהכרח צריכה, תמיד טוב שיש יותר מודעות ויותר אנשים נחשפים לרשת הזו. זה מעצים את הקונים וגם את המודעות בצורה טובה.
4. האם הדבר גורם לכם לצפות בתכנית באופן שונה?
הפרסומות הסמויות לא גורמות לי לצפות בתכנית באופן שונה בגלל שאני לפעמים שמה לב לכך שיש פרסומות סמויות בתכניות שאני רואה ולפעמים לא. לי אישית יש מודעות למוצרים שבדרך כלל מוצגים בתכניות ריאלטי וגם בפרסומות בכללי ואני אישית לרוב לא מושפעת מהפרסומות האלו. יש פעמים ללא ספק שאני כן ובגלל אותן פרסומות סמויות וגם לא אני כן קונה את אותו מוצר, אך יש גם פעמים שלא.
אותן פרסומות סמויות לא משפיעות לי על חווית הצפייה באותה תכנית וזה כמעט ולא מפריע לי בזמן שאני צופה בתכניות ריאלטי ובכלל.

תגובות